Visie

Het ontwerpbureau Skills n Dreams staat voor uitdagend en creatief onderwijs. Dit doen we in een inspirerende leeromgeving waarbij de leerlingen en leerkrachten hun vaardigheden kunnen ontplooien. Door integratie van diverse vakgebieden, waaronder wereldoriëntatie, werken we aan diverse ontwerpen waarbij de 21st century skills een belangrijke rol spelen.
Door de goede samenwerking van een jong en dynamisch team, waarbij we gebruik maken we elkaars ervaringen, expertise en talenten, werken we aan onderwijs waarbij de leerlingen de juiste skills ontwikkelen voor de toekomst.


Bart, Jantine, Inge, Helga, Annemiek en Monique

maandag 11 juni 2012

Trapmodel Bart

Beste collega-ontwerpers,

hierbij mijn trapmodellen. Zoals je in dit document kunt lezen heb ik drie trapmodellen. Eén trapmodel gaat over geschiedenis in de basisschool. Een andere is een porducttrapmodel, daarin staat aangegeven hoe de mindmap vorm krijgt gedurende een thema.

Het laatste trapmodel koppelt het werken met de mindmap vast aan een thema van zes weken. De mindmap zal in mijn ontwerp ook dienen als assessment. Hoe dit vorm krijgt kun je lezen op mijn blog!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bart

3 opmerkingen:

  1. Hoi Bart!
    Goed gelukt en een mooie koppeling aan LA5. Dit kan ik goed gebruiken bij mijn onderwerp: creatief denken. Dus dat is een mooie match. Mindmappen schijnt heel prettig te werken als techniek bij creatieve processen. Wat me opvalt is dat je kinderen laat starten vanuit een woordveld. Ik dacht dat je bij mindmappen juist begint vanuit het thema (centraal) en meteen takken gaat verbinden met onderwerpen gerelateerd aan het thema. Daarna weer vertakkingen met subthema's enz.. Is er een bepaalde reden om toch eerst een woordveld te maken?
    Groeten Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bart,
    Je hebt al een mooi trapmodel! Door te beginnen met een woordweb krijg je natuurlijk heel goed in beeld wat de leerlingen weten. Een brainstormsessie om na te gaan hoeveel hun voorkennis is. Ze halen informatie naar boven, maar dat is natuurlijk nog helemaal niet geordend.
    Je hebt ook een trapmodel hoe er een niveauverschil zit in diverse leerjaren. Het concept mindmappen is op alle niveaus toepasbaar. In het VO gebruiken we mindmappen ook regelmatig.
    Je zal ook binnenkort gaan beginnen met wat assessmentcriteria. Leerlingen beginnen natuurlijk met een woordweb, vervolgens gaan ze dit orderen en ontstaat er al een mindmap en die wordt aangevuld.
    Vindt er een "beoordelingsmoment" plaats bij de tweede trap? Het is een goed moment dat je feedback kan geven op het deelproduct en ze eventueel nog een beetje kan bijsturen.

    Bovenaan staat dat het volgens mij een mooi hanteerbaar model gaat worden wat ingezet kan worden op diverse thema's. En het is een prachtig instrument om te zien of leerling echt hebben begrepen waar een onderwerp over gaat en of leerlingen de verbanden goed weten te leggen!

    Groeten,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bart,
    Ik kwam nog literatuur tegen waar je misschien iets mee kan:
    https://dl.dropbox.com/u/66728968/Nieuwe%20map/LA5%20onderzoek/literatuur%20gebruikt%20in%20onderzoeksvoorstel/van%20der%20Kooij%20%26%20van%20Ophuizen%202011.pdf
    Het gaat over 'van woordspin naar mindmap' en er staat ook een verwijzing in naar de site van OMJS over hetzelfde onderwerp (pag 14)
    Groeten Helga

    BeantwoordenVerwijderen