Visie

Het ontwerpbureau Skills n Dreams staat voor uitdagend en creatief onderwijs. Dit doen we in een inspirerende leeromgeving waarbij de leerlingen en leerkrachten hun vaardigheden kunnen ontplooien. Door integratie van diverse vakgebieden, waaronder wereldoriƫntatie, werken we aan diverse ontwerpen waarbij de 21st century skills een belangrijke rol spelen.
Door de goede samenwerking van een jong en dynamisch team, waarbij we gebruik maken we elkaars ervaringen, expertise en talenten, werken we aan onderwijs waarbij de leerlingen de juiste skills ontwikkelen voor de toekomst.


Bart, Jantine, Inge, Helga, Annemiek en Monique

maandag 2 juli 2012

Eindproducten Project Sociale Media


Aanleiding

Dit project is ontwikkeld omdat er op het Christiaan Huygens College behoefte was aan een project omtrent sociale media. We kunnen in het onderwijs er niet meer om heen en dan is het verstandiger dat docent en leerlingen weten wat het is en wat de risico’s zijn.
D.m.v. een project worden leerlingen bewuster van sociale media, moeten ze kritisch kijken naar hun eigen profiel en kunnen leerlingen ook aan het einde van het project aangeven wat sociale media is, wat de voor- en nadelen zijn en wat digipesten is. (gesprekslogboek)


De ontwikkeling

Bij de ontwikkeling van dit project is er geprobeerd om voor de leerlingen heldere doelen te stellen, de leerlingen moeten uitgedaagd worden op het juiste niveau en er is de verwachting dat het onderwerp de leerlingen wel zal aanspreken waardoor de motivatie omhoog gaat.
We streven ernaar dat de leerlingen tijdens het project in een Flow kunnen raken bij het werken aan het project. Er is daarom ook maar voor korte instructies gekozen zodat de leerlingen geconcentreerd kunnen blijven werken aan hun producten.

Bij het maken van het project is er gebruik gemaakt van nieuwe tools.
Zo is een internetsite ontwikkeld waar diverse informatie beschikbaar is en is de bron van het informatiemateriaal die de docent gebruikt bij het project, zoals korte instructiefilmpjes. Deze zijn bewust kort zodat de leerling veel tijd heeft om te werken aan zijn eigen ontwerpen.
De instructie is opgebouwd m.b.v. PowerPoint omdat hier stappen goed overzichtelijk te maken zijn. Deze PowerPoint is met een screenrecorder opgenomen en vervolgens is er via imovie een voice-over bijgezet. De filmpjes zijn via de site, maar ook via youtube beschikbaar. Zo kunnen leerlingen zelf met dit sociale medium onderwerpen terugkijken.

Leerlingen gaan een eigen onderzoek uitvoeren. Hierin wordt een lijn getrokken met het vak science. Hierbij wordt er vaker onderzoek gedaan, maar aangezien de leerlingen nog in het begin van het schooljaar zitten. Bij het onderzoek zullen de stappen van het vak science aangehouden worden. Op deze manier blijft het schoolbreed herkenbaar.

De leerlingen zullen het onderzoek weergeven met een poster. Om de werkdruk van de mentoren te verlagen en juist ook gebruik te maken van hun expertise. Worden deze samen beoordeeld. Het team bestaat uit diverse vakdocenten waarvan ieder een eigen onderdeel beoordeeld. Zo kijken bijv. de docenten Nederlands naar de onderzoeksvragen en de docenten wiskunde naar de diagrammen. Op deze manier wordt er ook een eenduidige wijze beoordeeld.

Wanneer de leerlingen het onderzoek hebben afgerond, gaan de leerlingen werken aan een campagne. De leerlingen doen mee in een soort ontwerpwedstrijd. Het materiaal van de winnaars zal dat jaar ook gebruikt gaan worden.  
In het overleg kwam naar voren dat docenten het belangrijk vonden dat leerlingen meer vrijheid kregen bij projecten. Omdat de leerlingen zelf mogen kiezen hoe ze een campagne gaan vormgeven, blijft er veel ruimte over voor creativiteit.
De informatie die leerlingen nodig hebben voor de campagne moeten de leerlingen uit bronnen halen zodat de informatie wel correct is.

Omdat sociale media zeer centraal staat willen we de school hier verder bij betrekken. Op dinsdagmiddag zullen de leerlingen hun werk presenteren en zal beoordeeld worden door docenten uit andere leerjaren. Dit geeft ook weer verlichting in de werkzaamheden van de mentor.

Voor de campagne, maar ook voor de poster kunnen leerlingen tijdens de projectdagen deelnemen aan workshops. Deze workshops worden verzorgd door diverse collega’s. Zij zullen zelf een invulling geven aan de workshops.
- Wow! Dat ziet er goed uit (Omgaan met word)
- Grafieken in Excel
- Vormgeving
- Website maken
- Fotografie
- Film
- Presenteren voor de camera

Tijdens de projectweek
Het is de bedoeling dat het een open lokaal week wordt. Leerlingen kunnen bij iedere docent komen voor advies en vragen.
Wanneer de leerlingen bezig zijn met het project heeft de docent een begeleidende rol en zal regelmatig feedback moeten geven op het proces en bijsturen waar nodig. Bij het begeleiden past de docent ook scaffolding toe.



Tot slot

Met dit project hoop ik bij te dragen dat de leerlingen verstandiger omgaan met sociale media. Dat ze bewust worden van leuke, maar ook minder leuke kanten.
Daarnaast hoop ik te bereiken dat het onderwerp ook gaat leven binnen de school. Door docenten uit alle teams bij dit project te betrekken.
De manier van werken binnen dit project is nieuw omdat niet alleen de mentor betrokken is bij het project, maar dat leerlingen op diverse plekken aan het werk zijn. 



Hieronder staan alle documenten die horen bij het project sociale media:

Website (wanneer dit zipdocument uitgepakt is, kun je de pagina's binnen een browser bekijken. Helaas kan hij op deze wijze alleen niet de knoppen laten zien om naar andere pagina's te gaan)


Mochten de links niet werken naar de diverse documenten, kunnen deze hier nog afzonderlijk gedownload worden:
Trapmodel samen met beoordelingen incl. deelproducten beoordeling


Webcolleges diagrammen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten