Visie

Het ontwerpbureau Skills n Dreams staat voor uitdagend en creatief onderwijs. Dit doen we in een inspirerende leeromgeving waarbij de leerlingen en leerkrachten hun vaardigheden kunnen ontplooien. Door integratie van diverse vakgebieden, waaronder wereldoriëntatie, werken we aan diverse ontwerpen waarbij de 21st century skills een belangrijke rol spelen.
Door de goede samenwerking van een jong en dynamisch team, waarbij we gebruik maken we elkaars ervaringen, expertise en talenten, werken we aan onderwijs waarbij de leerlingen de juiste skills ontwikkelen voor de toekomst.


Bart, Jantine, Inge, Helga, Annemiek en Monique

woensdag 25 april 2012

Voorzetje planning efficiënt lezen literatuur

bericht geplaatst door Helga:
Op de blog van Uitdagend Ontwerpen 2012 is een differentiatie-bericht te vinden voor ons Skills n Dreams ontwerpbureau. (zo 22 april)
Ik ben geneigd om alles te gaan lezen, bekijken... Maar een verdeling lijkt me effectiever :-)
Misschien is het een idee als iedereen in dit bericht literatuur en webcolleges invult die je in ieder geval graag wilt bekijken en lezen, dan kan er daarna wellicht een verdeling worden gemaakt.
Na de verdeling kunnen we afspreken hoe we de 'samenvattingen' met elkaar gaan delen en we kunnen daarvoor een tijdplanning maken. Sommige webcolleges zijn niet langer dan 10 minuten. Misschien kunnen we die allemaal bekijken, dan hoeven die niet samengevat te worden. Is wellicht effectiever.

Bart:
voorkeur literatuur:

- artikel generieke vaardigheden lezen we samen

- 21 century skills: het artikel van ROA wil ik lezen, maar tevens zal ik P21 lezen.

- ICT: ik lees in ieder geval het artikel Horizon rapport 2012

- Big ideas en kernconcepten: hier lees ik het artikel over vakken in samenhang 2011. Het boekje van Anje Ross over kernconcepten is bij ons op school aanwezig. Ook lees ik het artikel van Green et al 2004 en Wasserman


voorkeur webcolleges:
- future-lab aanbod
- ATC21s-aanbod
- skills21-aanbod
- webcollege Peter Teune
- webcollege Janneke van de Pol over Scaffolding

Ik kijk ook kritisch naar de tips die Danielle onder de artikels en webcolleges geplaatst heeft. Succes met lezen en kijken!


Helga:
voorkeur literatuur:
-Ik ga er even van uit dat we het artikel rondom generieke vaardigheden ( Developing an instructional design strategy to support generic skills (Luca & Oliver, 2002) ) samen gaan lezen.
-Zelf wil ik graag 1 van de 3 artikelen  rondom 21st century skills : P21 , ATC21S (2010) of  ROA samenvatting voor de Nederlandse situatie lezen. Bij voorkeur ROA.
-Dan nog 1 van de artikelen rondom ICT. Bij voorkeur: het Digital literacy rapport (2010) van Future Lab 
-Rondom big ideas en kernconcepten: Voorbeeld SLO Kernconcept voor VO lijkt me wel interessant. (Hoewel  Inge aan het artikel is gekoppeld) Een ander van deze artikelen vind ik ook prima, volgens mij zijn ze allemaal interessant.
voorkeur Webcolleges
-Video over 21s en waarom het belangrijk is voor teacher education.
-Voorbeeld challenge-based learning met onderzoek erbij
-Webcollege Jeroen van Andel, Over "Vraagsturing

Monique:
voorkeur literatuur:
 Artikel generieke vaardigheden lezen we allemaal. We kunnen een samenvatting op het blog zetten.

Ik heb de link van ATC21s gevonden (werkt niet op het blog MLI) en zal ermee aan de slag gaan.

Vakken in samenhang

De webcollege van Peter Teune
Video over 21s en waarom het belangrijk is voor teacher education
skills21 aanbodWebcollege Jeroen van Andel
Webcollege Janneke vd Pol

Hier ga ik eerst maar eens mee beginnen. Gaandeweg zal ik meer beeld krijgen van waarin ik mij meer en meer in wil verdiepen! Genoeg keuze in ieder geval.



voorkeur webcolleges

Annemiek:
voorkeur literatuur
rondom 21st Century Skills:
P21
rondom ICT:
Ibooks Author en Imovie, door Danielle

rondom Big Ideas & Kernconcepten:
deze artikelen wil ik graag allemaal lezen. Het boekje Kernconcepten van Anje Ros heb ik en breng ik as maandag (7 mei) mee.
  
voorkeur webcolleges
Skills21-aanbod
webcollege van Peter Teune

Inge:
Ik ben er helemaal mee eens om het artikel van Luca & Oliver (2002) samen te lezen. 
voorkeur literatuur
- Horizon rapport 2012
- SLO Kernconcepten
- Greens et al (2004)  of Wasserman (2007)
voorkeur webcolleges
Door mijn nieuwsgierigheid heb ik Math 2.0 heb ik al bekeken. Mijn andere voorkeur is:
- Challenge-based learning met onderzoek.
- De filmpjes op Itunes van NMC



Jantine:
voorkeur literatuur
voorkeur webcolleges


ps: Ik was even verward aangezien Corrie, Richard en Dianne ook in het differentiatie-bericht voor skills n dreams staan. Heb ik het nu verkeerd begrepen? Ik dacht dat we hadden gekozen voor 2 aparte ontwerpbureaus.


1 opmerking:

  1. Beste allemaal,

    Ik was ook verward, want Corrie, Richard en Dianne hebben mij geen link of naam van hun ontwerpbureau doorgestuurd. Dus ik was ervan uitgegaan dat zij bij jullie aansloten.

    Groet, Danielle

    BeantwoordenVerwijderen